11 Οκτ 2009

Σε αναμονή πολιτικής για τα media

Να σηματοδοτήσει την πρόθεσή της να μην «επενδύσει» πολιτικά στα ΜΜΕ και να δείξει ότι απέχει από το παιχνίδι της «διαπλοκής» και της συνδιαλλαγής με τα media επιχειρεί η κυβέρνηση με την κατάργηση του υπουργείου Επικρατείας και την πολυδιάσπαση του αντικειμένου της Επικοινωνίας και των Μέσων σε περισσότερες κρατικές υπηρεσίες. Στην ίδια κατεύθυνση, η μεταφορά της αρμοδιότητας της ΕΡΤ από το υπ. Εσωτερικών στο υπ. Πολιτισμού, υπό τον Παύλο Γερουλάνο, επιχειρεί να δείξει ότι για τη νέα κυβέρνηση η κρατική τηλεόραση είναι περισσότερο μια δημόσια υπηρεσία που συνδέεται με τον πολιτισμό, παρά με την άσκηση επικοινωνιακής πολιτικής.

Πέραν όμως των συμβολισμών, η κυβέρνηση καλείται στο επόμενο διάστημα να ανοίξει τα χαρτιά της και να αποκαλύψει ποια είναι τα σχέδιά της για τον χώρο της Επικοινωνίας και των media.

(α) Πολιτική για τα media: Η πολυδιάσπαση των δομών της Επικοινωνίας σε περισσότερα υπουργεία κάνει δύσκολη την εφαρμογή ενιαίας πολιτικής -αλλά όχι αδύνατης- το θέμα όμως είναι να υπάρχει πολιτική. Επί παραδείγματι, το σχέδιο της κυβέρνησης Καραμανλή και του Θ. Ρουσόπουλου ήταν να δημιουργήσει «ισχυρούς Ομίλους ΜΜΕ», έτσι ώστε να είναι κατά το δυνατόν βιώσιμοι. Έτσι, ενίσχυσε τις συνέργειες με οικονομίες κλίμακας, απελευθερώνοντας την ιδιοκτησία σε οριζόντια και κάθετη συγκέντρωση, με τον Ν. 3592/2007, που άλλαξε το μιντιακό τοπίο της χώρας.

Τρία χρόνια μετά, οι συνθήκες έχουν αλλάξει, ιδίως λόγω της ψηφιοποίησης της τηλεόρασης, της επικράτησης του Internet και της διεθνούς οικονομικής κρίσης που πλήττει το σύνολο της Αγοράς. Υπάρχει σχέδιο; Ποιο είναι αυτό; Πότε θα παρουσιαστεί; Οι απαντήσεις αναμένονται από τον υπουργό Εσωτερικών, Γιάννη Ραγκούση.

(β) Η εξάπλωση του Internet ως μέσου πληροφόρησης έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα, ιδίως στις εφημερίδες. Η αναπαραγωγή του περιεχομένου τους από διάφορα σάιτ έχει επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη μείωση των πωλήσεών τους (σήμερα στο 1/3 των πωλήσεων των αρχών της δεκαετίας του '90), γεγονός αντίστοιχο με άλλα προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως ιδίως η μουσική και οι ταινίες. Ήδη, στην Ευρώπη και την Αμερική οι δημιουργοί αλλά και οι αντίστοιχες βιομηχανίες αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης, ενώ και ο Τύπος δεν έχει βρει διεθνώς ακόμη τρόπο να αξιοποιήσει τις ιντερνετικές του εκδόσεις, καθώς διαφήμιση ή /και συνδρομές δεν επαρκούν.

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν λάβει μέτρα ενίσχυσης του Τύπου, έως ότου ρυθμιστεί η αγορά του Διαδικτύου. Ο ίδιος ο Γ.Παπανδρέου μιλώντας σε ενημερωτικό site ετάχθη υπέρ της «κοινοκτημοσύνης» στην πνευματική δημιουργία, όμως έθεσε παράλληλα θέμα πνευματικών δικαιωμάτων και κινήτρων για τον δημιουργό. Η κυβέρνηση δεν υστερεί σε ιδέες για τις νέες τεχνολογίες, όμως αυτές θα πρέπει να γίνουν πραγματική πολιτική.

(γ) Ψηφιακή τηλεόραση: Ήδη, μετά την εκπομπή του πρώτου ψηφιακού σήματος από το Ξυλόκαστρο στην περιοχή του Κορινθιακού, η χώρα μας μπήκε επισήμως σε φάση μετάβασης. Τον Νοέμβριο σχεδιάζεται από την Digea ψηφιακή εκπομπή στη Θεσσαλονίκη (1,5 εκ. κάτοικοι) και γύρω στα Χριστούγεννα στην Αττική.

Οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών καναλιών ζητούν από την κυβέρνηση -από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Δικτύων κ.λπ. Δημήτρη Ρέππα- να εκδώσει το συντομότερο δυνατόν τους χάρτες συχνοτήτων με τα σημεία εκπομπής, δεδομένου ότι το σχέδιο του καθηγητή Καψάλη στο οποίο υπάρχει συναίνεση των φορέων είναι έτοιμο. Παράλληλα, εκτός από την καμπάνια ενημέρωσης που αναμένει τα δίκτυα λιανεμπορίου να προμηθευτούν ψηφιακούς αποκωδικοποιητές, και η ΕΡΤ καλείται να συγχρονίσει τον βηματισμό της με τα ιδιωτικά και να εκπέμψει μαζί τους ψηφιακό σήμα.

(δ) Η ΕΡΤ. Ίσως το δυσκολότερο κομμάτι για την κυβέρνηση, έχει ανατεθεί στον υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, ο οποίος φαίνεται να μην θέλει να ανοίξει τα χαρτιά του. Θέλει δεν θέλει, σύντομα θα έρθει αντιμέτωπος με κατεστημένα εντός και εκτός ΕΡΤ που λυμαίνονται τους πόρους της δημόσιας τηλεόρασης: το έσοδο από το ανταποδοτικό τέλος φτάνει τα 350 εκ. ευρώ το χρόνο, όταν η διαφημιστική πίτα για όλα τα τηλεοπτικά κανάλια μαζί είναι γύρω στα 500 εκ. ευρώ το χρόνο.

Εντός ΕΡΤ έχει να αντιμετωπίσει μερίδα αργόμισθων, «καλοπληρωμένων» με «αποκλειστικές συμβάσεις», bonus και συμμετοχές σε Επιτροπές (από αυτές που ζήτησε να καταργηθούν ο Γ. Παπανδρέου) χωρίς, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, να δικαιολογούν το κόστος τους για το ελληνικό Δημόσιο. Στον αντίποδα, εκατοντάδες συμβασιούχοι στο καθεστώς που ατύπως εφαρμόζει η χώρα μας τους εργαζόμενους από την Αλβανία, μπαλώνουν τις τρύπες και για μέρος του μόνιμου προσωπικού που καλύπτεται από την ασυλία της μονιμότητας. Οι πληροφορίες ότι τίθεται πλαφόν για τις αποκλειστικές συμβάσεις στα 4.000 ευρώ τον μήνα είναι ενθαρρυντικές, όμως σε πολλές περιπτώσεις οι "αποκλειστικές συμβάσεις", ιδίως σε δημοσιογράφους, εξισορροπούν τις εξαιρετικά χαμηλές Συλλογικές Συμβάσεις που υπογράφει η ΕΡΤ με την ΕΣΗΕΑ.

Εκτός ΕΡΤ, ένας μεγάλος αριθμός εταιρειών παραγωγής χρηματοδοτείται για συμπαραγωγές, χωρίς να αιτιολογείται η δαπάνη, πολύ περισσότερο μάλιστα που πολλοί από τους παραγωγούς έχουν διασυνδέσεις εντός ΕΡΤ (υπάλληλοι, σύζυγοι κ.λπ.). Επιπλέον ένας άλλος αριθμός ανεξάρτητων παραγωγών, αποκλεισμένων ή «ριγμένων» από το καθεστώς της Ν.Δ., περιμένει πώς και πώς να ξαναμπεί στο παιχνίδι.

Η διοίκηση Χρ. Παναγόπουλου, εκτός των άλλων, άφησε κληρονομιά και ένα κομμάτι συνδικαλιστών της ΠΟΣΠΕΡΤ να φωνάζει ενάντια στη διοίκηση της Ομοσπονδίας -καθώς έχασε στο τελευταίο Συνέδριο- και να ιδρύει νέα Ομοσπονδία.

Βεβαίως, η ποιότητα του προγράμματος, που πρέπει να συνδεθεί και με την απήχησή του στο κοινό, είναι ένα επιπλέον στοίχημα για την κυβέρνηση και για τον νέο πρόεδρο της ΕΡΤ.

** Μεγάλης σημασίας είναι ακόμα δύο θέματα: η κρατική διαφήμιση και το ασφαλιστικό των δημοσιογράφων. Ειδικά για το αγγελιόσημο, ήδη η ΠΟΕΣΥ έχει ταχθεί υπέρ της επιβολής αγγελιοσήμου και στη διαφήμιση στο Internet, προκειμένου να ενσωματώσει τους εργαζόμενους και να δώσει ενιαία προοπτική στον κλάδο. Η κρατική διαφήμιση δεν πάσχει τόσο από διαφάνεια όσο από δίκαιη κατανομή.

Νταρζάνου Α. " H ΑΥΓΗ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ετικέτες

2012 (1) Αγγελιόσημο (1) αγορά (2) Αδειοδότηση (1) ΑΕΜΕΤ (1) αθλητές (1) Αναλογική (1) ανταγωνισμός (1) ΑΝΤΕΝΝΑ (1) αξιολόγηση (1) ΑΠΕ (2) απεργία (2) απογραφή (1) Αntenna (1) βόμβα (1) ΒΟΥΛΗ (4) ΓΓΕ (2) Γερουλάνος (12) δημιουργοί (1) ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (13) δημοσιογράφοι (2) Διαφήμιση (6) διαφημιστικά έσοδα (1) ΔΙΕΘΝΗ (1) Διευθύνων Σύμβουλος (1) ΔΟΛ (1) ΔΣ (2) ΕΕ (1) ΕΕΤΤ (3) ειδήσεις (1) εισαγγελέας (2) ΕΙΤΗΣΕΕ (2) εκπαίδευση (1) Εκπαιδευτική (1) εκπομπή (2) έλεγχος (1) εμπορευματοποίηση (1) ενημέρωση (3) έξοδα (2) επαρχιακός Τύπος (1) ΕΠΗΕΑ (1) ΕΠΗΕΜ-Θ (1) Επιτροπή θεσμών (2) Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας (1) Επίτροπος (1) Επιχορήγηση (2) εργαζόμενοι (3) ΕΡΤ (63) ΕΣΗΕΑ (3) ΕΣΗΕΜ-Θ (1) ΕΣΗΕΜΘ (1) έσοδα (2) ΕΣΠΗΤ (1) ΕΣΡ (4) εταιρείες ΜΜΕ (1) ΕΤΕΡ (1) ΕΤΗΠΤΑ (1) ΕΤΙΤΑ (1) Ευρωπαϊκή Ένωση (1) ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ (2) εφημερίδες (1) εφημεριδοπώλες (1) ηλεκτρονικά ΜΜΕ (1) Θέμα (1) Θεσσαλονίκη (2) καθοδήγηση (1) Καλημέρης (3) ΚΑΝΑΛΙΑ (4) Κανάλια (1) ΚΕΕΠ (1) Κεντρική Μακεδονία (1) Κίνα (1) κρατική διαφήμιση (1) Λαμπράκης (1) Μακεδονία TV (2) μείωση αποδοχών (3) μέτρηση τηλεθέασης (1) Μίνως Κυριακού (1) οργανόγραμμα (1) ΠΑΙΔΕΙΑ (2) παιδική ηλικία (1) ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ (9) παραγωγοί (1) ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ (1) Περικοπή κόστους (3) περιοδικά (1) Πεταλωτής (2) ΠΟΕΣΥ (2) ποιοτικό (1) πολιτικοί (1) πολιτισμός (2) ΠΟΣΠΕΡΤ (1) πρόγραμμα (6) πρόεδρος (6) πρόσκληση ενδιαφέροντος (1) προτάσεις (1) προϋπολογισμός (3) πρωθυπουργός (1) πρωταθλημάτα IAAF (1) Ραδιομέγαρο (2) ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ (4) Ρούπερτ Μέρντοκ (1) σαπουνόπερα (1) σερβική τηλεόραση (1) Σίγμα TV (1) συμβάσεις (3) Συμβασιουχοι (8) Τηλεμαραθώνιος (2) τηλεοπτική αγορά (1) τηλεοπτικό (1) Τηλεοραση (44) τραγουδιστές (1) υποχρεώσεις (1) Υφαντής (1) Χούκλη (1) ΨΗΦΙΑΚΗ (24) AGB (4) ALFA (1) ALTER (1) ANT (2) DIGEA (4) DTTV (6) DVB (6) EPG (1) Euro 2012 (1) Eurovision 2010 (1) FLASH (1) FOX Televizija (1) Fox tv (2) GOLDEN BOYS (1) IPTV (1) media (1) media service (1) MEGA (1) MME (43) Mundial 2010 (1) TV (1) UNICEF (2)